انواع گردو و ژنوتیپ های آن _ شرکت بازرگانی شادیز

معرفی انواع گردو و ژنوتیپهای آن

انواع گردو و ژنوتیپ های آن_ شرکت بازرگانی شادیز در این مطلب به معرفی انواع گردو و نژادهای آن در دنیا می پردازد گردو از با ارزش ترین خشکبارها در دنیا است.

 انواع گردو و ژنوتیپ های آن

گردو از درختان بسیار با ارزش و بسیار گسترده است و در نقاط مختلف دنیا مانند کشور ایران،چین،آمریکا،ژاپن،اروپا و سایر کشورها تولید می گردد.بیشترین حجم از گردوی تولیدی کشور در استان فارس و با کیفیت ترین آن متعلق به منطقه تویسرکان در استان همدان است شهرستان های اسکو،بوانات،خوانسار،تویسرکان و تسوج از مهم ترین مناطق تولید و فروش گردو در ایران می باشند.

انواع گردو

گردوی شیلی

این نوع گردو به دلیل کیفیت بالای مغز و عملکرد زیاد به عنوان یکی از برترین نژادهای گردو در دنیا شناخته شده است درخت گردوی شیلی مقاومت بالایی به سرمای بهاره دارد و از سال پنجم باردهی اقتصادی دارد از مهم ترین مشخصه های این گردو پوست کاغذی و مغز بسیار درشت و با کیفیت آن است.

گردو چندلر

گردوی چندلر از گردوهای پیوندی است و از پیوند گردوی پدرو به دست آمده است و از نظر بسیاری از خصوصیات شبیه به گردوی پدرو است گردوی چندلر دارای قدرت رشد متوسط است و از برترین ژنوتیپ های تجاری به شمار می آید این نوع گردو در برابر سرمای زمستانه نیاز مراقبت بیشتری دارد و برای کشت در مناطق کوهستانی مناسب نمی باشد.

گردو خوشه ای

گردوی خوشه ای قد کوتاه تا متوسطی دارد تعداد دانه های گردو در هر خوشه حدود ۵ تا ۱۰ عدد است و بسیار پر محصول می باشد این نوع گردو در سالهای اولیه پس از کاشت میوه می دهد شکل ظاهری گردو خوشه ای بیضی مانند است و مغز درشت و بسیار خوش طعمی دارد.

گردوی دوولی هیربد

این گردو از مرغوبترین انواع گردو است که پوست بسیار نازک و به اصطلاح کاغذی دارد و به راحتی شکسته می شود گردوی هیربد طعم بسیار شیرین و متفاوتی دارد درخت این گردو بسیار مقاوم می باشد و در برابر خشکسالی تحمل بالایی دارد.

گردوی فرانکت

منشا این گردو فرانسه است این گردو از ژنوتیپ های سازگار است و در بیشتر مناطق گردو خیز رشد می کند این نوع گردو زود بارده است و بسیار پر محصول می باشد.

گردوی سیاه و سفید شرقی

گردوی سیاه و سفید شرقی از بهترین نژادهای گردو و بومی شرق آمریکای شمالی است و بصورت عمده در مناطق مختلف مانند گرجستان،فلوریدا،تگزاس و انتاریو رشد می کند.

گردوی اسرائیلی

این نوع گردو شکلی تخم مرغی دارد و تعداد میوه های آن در هر خوشه ۳ تا ۴ عدد است درخت این گردو بسیار گسترده است و باردهی بالایی دارد مغز گردوی اسرائیلی درشت است اما میزان چربی کمی دارد.

گردوی آمریکایی(پکان)

این نوع گردو بومی آمریکا است و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به خوبی رشد می کند مغز گردوی پکان طعم بسیار لذیذی دارد ارزش غذایی این گردو بسیار زیاد  است میزان اسید اولئیک گردوی پکان از گردوی معمولی بسیار بیشتر است این گردو پوست نازک و مغز کشیده ای دارد.

گردوی تویسرکان

گردوی تویسرکان متعلق به شهرستان تویسرکان در استان همدان است و از نژادهای بومی در ایران به شمار می آید مغز گردوی تویسرکان بسیار درشت،چرب و سفید است.

گردوی قوداقوز

این گردو از انواع گردوهای مرغوب است و از ژنوتیپ های خوب به شمار می آید گردوی قوداقوز از سال پنجم شروع به باردهی می نماید.

گردوی فرنور

این گردو بومی فرانسه است و از گردوهای تجاری به شمار می آید درخت گردوی فرنور مقاومت بالایی در برابر سرمای بهاره دارد و برای کشت در مناطق کوهستانی مناسب می باشد.

گردوی پدرو

گردوی پدرو از درختان پر محصول است و از ارقام زود گل می باشد مغز این گردو کیفیت خوب تا متوسطی دارد.

گردوی نابغه تاجیک

این گردو باردهی بالایی دارد تعداد میوه در هر خوشه حدود ۵ تا ۲۴ عدد است میوه ی این گردو کوچک و بیضی شکل است و مغز پر و خوش طعمی دارد.گردو تاجیک از گردوهای محلی استان فارس است و میوه ی آن از مرغوب ترین گردوهای ایرانی می باشد.

گردوی فارسی

گردوی فارسی همانطور که از نام آن پیداست منشا آن فارس است و از محبوبترین انواع گردو به شمار می آید گردوی فارسی در در نقاط مختلف دنیا و در آسیا کشت می شود.

گردوی لارا

این نوع گردو بومی آمریکا است و باردهی بالایی دارد درخت این گردو بسیار مرتفع است و برای کشت در مناطق سردسیر مناسب نمی باشد.

گردوی هارتلی

این نوع گردو بیشتر در کشور آمریکا و اروپا کشت می شود میوه ی این گردو نیمه رس است اما کیفیت مطلوبی دارد.

گردو پاریزین

این گردو نیز جزو گردوهای فرانسوی است و رشد آرامی دارد میوه ی این گردو درشت و مستطیلی شکل است.

گردو هاروارد

گردوی هاروارد جزو گردوهای پر بازده است و میوه ی آن درشت و پوست بسیار نازکی دارد.

گردو سانلند

گردوی سانلند در برخی از مناطق جهان کشت می شود و حساسیت بالایی در برابر سرما دارد میوه ی این گردو بیضی شکل است و کیفیت مطلوبی دارد.

گردوی یوگوسلاو

میوه ی این گردو پوست تیره و ظاهری بیضی شکل دارد و از ارقام متوسط رشد به شمار می آید.

گردو کانادایی

درخت این گردو مناسب برای کشت در مناطق کوهستانی می باشد و میوه ی آن کیفیت بسیار بالا و پوست کاغذی دارد. این گردو مقاومت بالایی در برابر سرما دارد.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

با تشکر از بازدید و همراهی همیشگی شما دوستان عزیز

نام و نام خانوادگی:ابوذر امیری

شماره تماس:۰۹۱۷۹۳۰۳۹۶۰

آد رس ایمیل:shadizva@gmail.com

آدرس سایت:www.shadizva.com

www.shadizva.ir

 

 

گردو

انواع گردوانواع گردو و ژنوتیپهای آنژنوتیپ های گردو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *